Nieuwe gedelegeerd bestuurder voor essenscia
Barbara Veranneman volgt Yves Verschueren op
Het bestuursorgaan van essenscia, de Belgische federatie van de chemie- en life sciencesindustrie, heeft Barbara Veranneman benoemd tot nieuwe gedelegeerd bestuurder. Ze treedt aan op 1 september en volgt Yves Verschueren op, die de komende maanden de overgang zal begeleiden vooraleer de fakkel door te geven.
Stevige expertise
Barbara Veranneman (41) is momenteel aan de slag als Directeur Internationale Zaken en Legal Counsel bij essenscia, en is daarnaast voorzitter van chemie-incubator BlueChem. Sinds 2011 is ze actief binnen de federatie, waar ze een stevige expertise heeft opgebouwd in Belgische en Europese dossiers, strategisch-juridisch advies en sectoraal beleid. Voordien was ze advocate bij Loyens & Loeff.
Met haar benoeming tot gedelegeerd bestuurder kiest essenscia dan ook voor een opvolgster met een grondige kennis van de organisatie en van de uitdagingen waarmee de sector vandaag wordt geconfronteerd. In een context van aanhoudende druk op de concurrentiekracht van de industrie en ingrijpende transities op economisch, industrieel en maatschappelijk vlak, wil essenscia haar rol als sterke en toekomstgerichte vertegenwoordiger van de chemie- en life sciencesindustrie verder versterken.
Grote verantwoordelijkheid
Jan Remeysen, CEO van BASF Antwerpen en voorzitter van essenscia: "Wij zijn Yves Verschueren bijzonder dankbaar voor zijn jarenlange engagement en sterke leiderschap. Onder zijn leiding is essenscia uitgegroeid tot een gezaghebbende gesprekspartner voor industrie en overheid, in België en ver daarbuiten. Met Barbara Veranneman kiest het bestuursorgaan voor een opvolgster die de federatie door en door kent en tegelijk een scherp inzicht heeft in de uitdagingen van onze sector. Ze neemt de leiding op een cruciaal moment voor de toekomst van onze industrie."
"We moeten onze industrie tegelijk versterken en transformeren. Ik kijk ernaar uit om deze uitdaging met volle overtuiging aan te gaan" – Barbara Veranneman, nieuwe gedelegeerd bestuurder van essenscia
Barbara Veranneman, nieuwe gedelegeerd bestuurder van essenscia: "De chemie- en farmasector staat op een kantelpunt. In een wereld die ingrijpend verandert, moeten we onze industrie tegelijk versterken en transformeren. Want farma, biotech, chemie en kunststoffen zijn essentieel voor onze strategische autonomie en welvaart. Samen met sectorbedrijven, beleidsmakers, partners en maatschappelijke stakeholders wil essenscia die industrie van de toekomst concreet vormgeven. Het is een eer en een grote verantwoordelijkheid om daarbij te kunnen voortbouwen op de stevige fundamenten die Yves Verschueren de voorbije jaren heeft gelegd. Ik dank het bestuursorgaan voor het vertrouwen en kijk ernaar uit om deze uitdaging met volle overtuiging aan te gaan."
De overdracht verloopt de komende maanden in nauw overleg, met aandacht voor de continuïteit van de werking van de federatie en de relaties met leden en partnerorganisaties.